Näin tänä vuonna ensimmäisen kerran punatulkkuja marraskuun alussa. Lunta ei ollut mailla eikä halmeilla, mutta punatulkkuja kyllä. Ensimmäinen reaktioni oli että ”mitäh!! Nyt jo!”. Ne leikkivät ja söivät marjapensaasta, lauloivat ja sirkuttivat. Todella suloisia otuksia.
Kun luin englanninkielistä lintukirjaa, hätkähdin, sillä siellä oli lemmikkilintuihin lueteltu mm. punatulkku. Siellä oli monia lemmikkilintuja, jotka ovat meillä suomessa luonnonvaraisia. Ihmettelin suuresti sitä :O
Punatulkku on kaunis väritykseltään, ja sillä on vahva keho. Kaunis, mutta siro lintu, joka on suomessa ns. joululintu. Se pesii kaikkialla suomessa, pohjoisinta lappia lukuunottamatta. Punatulkku luetaan varpuslintuihin.
Itse olen aina pitänyt punatulkuista, ja niiden laulusta. Ne liikkuvat suurina parvina, joskus muuttoaikana niitä voi nähdä jopa tuhansien lintujen parvena viron ja ruotsin yllä.